Ahad, 18 Mac 2012

pak cik vs abah..

semalam masa aku balik dr interview,
aku melalui jalan jejantas yg menuju ke komuter bank negara..
masa tu aku dr sogo..
mas aku jalan tu aku terpndang seorang pakcik..
umur lebih kurang abah aku..
50-65..
aku pun xpasti...
masa tu kumandang azan maghrib..
pakcik tu belunjur, duduk atas sejadah smpai baca doa..
aku tergamam..
aku terkejut kerana dia seorang peminta sedekah
yg sgt daif..
yg sgt memilukan..
duduk di kaki lima..
tp solat xdilupakan..
masih menjalankan rukun tersebut...
walau aku tau dia lumpuh..
mcm mana amik wuduk?
smua tu bmain di fikiran aku sepanjang perjalanan dlm komuter tu..
n aku sedar..
smua tu Allah jer yg tau..
balik tu, cepat2 aku solat..
doa mintak pakcik tu panjang umur, murah rezeki..
cuma aku terkilan, aku terlalu nk cepat sehingga
lupa utk sedekahkan beliau sedikit wang..
aku sgt terkilan..
tp insyaallah, aku akan kesana lagi...
mencari seorang pakcik..
yg sgt memerlukan seseorang..
dlm kepala aku hanya pikir abah kat rumah..
terlintas macam mana dia start moto pegi masjid,
hujan ker panas ker...
moto arwah pakcik aku tu jugak lah peneman dia..
insyaallah..pahala itu nanti dikongsi bersama arwah pakcik aku..
al-fatihah to Ismail Isa (bapa saudaraku),....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan